Regulamin porządku domowego
Niniejszy regulamin został opracowany w oparciu o następujące przepisu prawne:
1.Ustawę z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. Nr. 80 poz.903 – tekst jedn.)
2.Ustawe z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tj. Dz.U. z 1994r. Nr71 poz.733)
3. Ustawę z dnia 31 stycznia 1980 roku o ochronie i kształtowaniu środowiska (tj. Dz.u. z 1994r. Nr. 49,poz.196z późn.zmian)
4. Ustawa z dnia 13 wrzesnia1996 roku o utrzymaniu czystości i porzadku w gminach (Dz.U. z 1996r. Nr 132,poz.622 z późn.zmian)
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin niniejszy ustala zasady porządku domowego w budynkach, administrowanych przez ZB ABK w Sianowie, stanowiących własność osób fizycznych i prawnych.
§ 2
Za przestrzeganie postanowień regulaminu przez osoby niepełnoletnie oraz z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych odpowiadają ich rodzice lub opiekunowie prawni.
§ 3
Za skutki postępowania osób przebywających w lokalu właściciela lub najemcy tego lokalu, odpowiada właściciel lub najem
II. OBOWIĄZKI WŁAŚCICIELA NIERUCHOMOŚCI - CZŁONKA WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ realizowane poprzez Administratora budynku
§ 4
Do obowiązków właściciela nieruchomości – członka wspólnoty mieszkaniowej należy:
1/ utrzymanie w należytym stanie technicznym, porządkowym i sanitarnym budynków oraz pomieszczeń wspólnego użytku takich jak: klatki schodowe, korytarze, strychy, pralnie, suszarnie, wózkownie oraz terenów przyległych do budynku,
2/ umieszczenie na klatkach schodowych, w miejscu dobrze widocznym, gablot i tablic informacyjnych zawierających w szczególności:
- nazwę i siedzibę zarządcy,
- regulamin porządku domowego /wypis/
- wykaz numerów alarmowych : straży pożarnej, pogotowia policji, pogotowia wodociągowego, pogotowia energetycznego,
3/ nadzór nad pracą dozorców (sprzątaczek), kontrola i egzekwowanie starannego wykonywania należących do nich obowiązków.
4/ zabezpieczenie lokatorom właściwej obsługi administracyjnej i eksploatacyjnej poprzez bieżące kontrolowanie nieruchomości, prowadzenie odpowiedniej dokumentacji lokali i budynku
5/ zapewnienie dla każdej nieruchomości bieżącej kontroli stanu technicznego budynków i niezwłocznego usuwania awarii, wykonywania drobnych napraw, obsługi kominiarskiej, bieżącej konserwacji instalacji i urządzeń technicznych budynku.
III. OBOWIĄZKI MIESZKANCÓW, NAJEMCÓW I WŁAŚCICIELI
LOKALI MIESZKALNYCH, UŻYTKOWYCH
§ 5
1.I. Do obowiązków mieszkańców, najemców, właścicieli lokali mieszkalnych i użytkowych należy :
1/ utrzymywanie zajmowanych lokali w należytym stanie technicznym i sanitarno-porządkowym,
a w szczególności:
a) usuwanie nieczystości z lokalu poprzez wrzucanie do pojemników specjalnie do tego celu przeznaczonych, w taki sposób aby nie zanieczyścić ich otoczenia.
b) bieżące konserwowanie lokalu w zakresie i terminach przewidzianych w przepisach:
- ustawie z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego,
- ustawie z dnia 7 lipca 1984 r. – Prawo Budowlane.
2/ zachowanie czystości porządku w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego użytku mieszkańców tj. korytarzach, piwnicach, strychach, klatkach schodowych, suszarniach, wózkowniach,
3/ niezwłoczne powiadomienie właściwej jednostki (np. pogotowia wodociągowego, energetycznego itp.) oraz administratora o awariach instalacji budynku technicznych,
4/ niezwłoczne znoszenie do pomieszczeń piwnicznych lub komórek zwiezionego opału, płodów rolnych itp. oraz oczyszczenie miejsca, które zostało zanieczyszczone składowanym towarem.
5/ zachowywanie ciszy nocnej w godzinach nocnych tj. od godz. 22.00 do godz. 6.00 (należy ściszyć odbiorniki radiowe i telewizyjne, zaprzestać głośnej gry na instrumentach muzycznych, głośnego śpiewu itp.),
5a/ w godzinach od 6.00 do 22.00 zachowanie mieszkańców winno zapewnić nieuciążliwe korzystanie z innych lokali i nieruchomości wspólnej (zakaz głośnej muzyki i hałasów).
6/ parkowanie pojazdów wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych, w taki sposób, aby nie utrudniać ruchu pieszych, nie niszczyć zieleni, zachowując przepisy dotyczące ochrony środowiska (zakaz mycia samochodów, zwracanie uwagi na wycieki oleju itp.)
7/ usuwanie śmieci, a w zimie śniegu i lodu z balkonów, tarasów i pomieszczeń przynależnych do lokali,
8/ w okresie zimowym systematycznie usuwanie śniegu z chodników na posesjach i posypywanie ich piaskiem na wypadek gołoledzi w wczesnych godzinach rannych.
9/ na okres zimy użytkownicy mieszkań powinni zabezpieczyć mieszkania przed utratą ciepła przez uszczelnianie okien i drzwi oraz okienek piwnicznych,
10/ należyte zabezpieczenie przed wypadnięciem skrzynek na kwiaty i doniczek, umieszczonych na parapetach okien oraz na balkonach,
11/ bezzwłoczne usuwanie nieczystości pozostawionych przez zwierzęta domowe będące własnością najemcy lub właściciela,
12/ najemcy lub właściciele zwierząt domowych (psy, koty) zobowiązani są do:
a) płacenia podatku od posiadanego psa,
b) utrzymywania zwierząt na terenie własnej nieruchomości i nie pozostawiania go przez dłuższy okres czasu bez opieki w mieszkaniu lub na klatce schodowej,
c) przeprowadzenia okresowych szczepień ochronnych,
d) w przypadku pokąsania ludzi, posiadacz psa zobowiązany jest poddać psa obserwacji w placówce weterynaryjnej,
13/ naprawianie wszelkich szkód powstałych z winy najemcy lub właściciela,
14/ najemców i właścicieli lokali użytkowych zobowiązuje się do utrzymani porządku na terenie bezpośrednio przyległym do lokalu lub na korytarzach i klatkach schodowych stanowiących ciągi komunikacji do tych lokali.
1.II. Zabrania się:
1/ przechowywania względnie wystawiania sprzętów i innych przedmiotów (skrzyń, paczek, mebli, itp.) na klatkach schodowych względnie w innych pomieszczeniach i miejscach wspólnego użytku,
2/ składowania materiałów budowlanych, mebli, urządzeń technicznych i innych elementów wyposażenia mieszkania lub gruzu na strychach, szczególnie w pobliżu przewodów kominowych ze względów sanitarno-porządkowych i bezpieczeństwa przeciwpożarowego,
3/ składowania materiałów budowlanych, mebli, urządzeń i innych elementów wyposażenia mieszkania, gruzu na chodnikach, podwórkach czy placach przyległych do budynku,
4/ przechowywania w piwnicach i innych pomieszczeniach gospodarczych oraz na strychach paliw, chemikaliów i innych materiałów łatwopalnych.
5/ wykonywania w pomieszczeniach wspólnego użytku czynności mogących spowodować uszkodzenia podłóg, posadzek, ścian, sufitów, poręczy i innych urządzeń technicznych,
|